Інклюзивна освіта

Умови доступності закладу освіти для навчання осіб з особливими освітніми потребами

У закладі Горошинський заклад загальної середньої освіти Оболонської сільської ради Полтавської області створені сприятливі умови для навчання дітей з особливими освітніми потребами.

Усі основні приміщення закладу мають природне освітлення. Світло на робочі місця падає ліворуч. Під час здобуття навчальних приміщень враховано такі вимоги: стіни світлих тонів; меблі, парти – кольору натурального дерева; стели, віконні рами – білі. Розташування меблів і обладнання, декоративних рослин сприяє максимальному використанню денного світла та рівномірному освітленню приміщення. З вересня по травень у приміщеннях рівень освіти проводиться за допомогою штучного освіти. У закладі продовжується повітряно-тепловий режим. Приміщення обладнаних систем центрального опалення, що забезпечують сприятливі мікрокліматичні умови внутрішнього середовища. Чистота повітря в закладі забезпечує регулярність вологого прибирання, використання всіх видів провітрювання (наскрізне, кутове, однобічне).

Навчальні меблі класних кімнат з віковим та морфофункціональним особливостям дітей, враховується специфіка навчально – виховного процесу.

Шкільна та пришкільна території підтримуються у належній стані.

В закладі відкриті класи для навчання осіб з особливими освітніми потребами . Створені умови навчання дітей до відповідної індивідуальної програми розвитку та з урахуванням їх індивідуальних потреб і можливостей. Учням надаються психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги (у навчальному закладі працює соціально-педагогічний практичний психолог та логопед).

Інклюзивне навчання у школі: посібник для директорів закладів освіти

Освіта осіб з особливими потребами. Нормативна база.

Закони України:

Акти Кабінету Міністрів України:

Накази Міністерства:

Організація освітнього процесу дітей з ООП у 2023/2024 навчальному році

Організація освітнього процесу дітей з ООП у 2023/2024 навчальному році: рекомендації МОН ДО ТЕМІ Соціальні послуги супроводу під час інклюзивного навчання: що це та як прийняти батька дитини з ООП Як допустити до освітнього процесу асистента учня: дії керівника Комплексна психолого-педагогічна оцінка розвитку дітей осіб Для, які перебувають за кордоном або на тимчасово окупованій території (ТОТ) і не мають можливості виїхати для проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку в Україні, подовження строки дій висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, які нормавали щодо процесу здобуття освіти на низькому рівні освіти, при переході між рівнями освіти продовжує діяти на весь період воєнного стану. Повторну комплексну оцінку для таких здобувачів освіти має бути проведено не пізніше ніж через три місяці після припинення чи скасування воєнного стану, повернення здобувача освіти з-за кордону або повернення ТОТ, на якому проживає здобувач освіти, під загальну юрисдикцію України. Вивчення рівня розвитку дитини, її актуальних можливостей, щоб скласти індивідуальну програму розвитку (ІПР) та організувати освітній процес, проводять: команда психолого-педагогічного супроводу — для дітей, які навчаються в інклюзивних класах (групах); психолого-педагогічний консиліум — для дітей, які отримують освіту в спеціальних закладах освіти. В окремих випадках повторну комплексну оцінку розвитку дитини між рівнями освіти можна провести в онлайн-режимах фахівців ІРЦ, які проводили первинну оцінку розвитку, супроводжували дитину в освітньому процесі та за динамікою її розвитку. Психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги У період військового стану дозволено: залучати фахівців ІРЦ до надання психолого-педагогічних і корекційно-розвиткових послуг дітям, які не мають можливості отримати такі послуги за місцем навчання; забезпечувати на базі спеціальних закладів освіти корекційно-розвиткові та психолого-педагогічні послуги для змінного контингенту. Завдяки цьому дітям з ООП, які вимушені були змінити місце проживання, можна отримати доступ до освітніх і корекційних послуг. можуть надавати педпрацівники закладів освіти, інші педпрацівники на умовах цивільно-правових договорів (за рахунок коштів субвенції з держбюджету місцевим бюджетам на надання державній підтримці особам з ООП), фахівці ІРЦ (у межах робочого часу), педпрацівники спеціальних закладів освіти (у межах штатної чисельності педпрацівників спеціальної школи). Фінансування психолого-педагогічних і корекційно-розвиткових послуг Додаткові психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги, а також допоміжні засоби для навчання, визначені ІПР для особи з ООП, фінансуються за рахунок коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державній особі з ООП, коштів місцевих бюджетів, інших джерел, не заборонених законодавством (ч. 4 ст. 79 Закону України «Про освіту»).Заклади освіти організовують інклюзивне навчання учнів за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів, інших джерел, не заборонених законодавством (п. 22 Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти, затвердженого постановою КМУ від 15.09.2021 № 957). У разі нестачі коштів субвенції з держбюджету інклюзивне навчання фінансують за рахунок коштів місцевого бюджету. Потреби кожної дитини має бути забезпечено в повному обсязі, зокрема за рахунок коштів субвенції за попередні роки, а також інші джерела, не заборонені законодавством. Робота асистента вихователя та асистента учня (дитини) Детальні рекомендації щодо роботи асистента вчителя в умовах дистанційного навчання під час воєнного стану та недопущення порушення трудових прав педагогічних працівників, які мають функції асистента вчителя, надано в списках МОН від 06.09.2022 № 1/10258-22 та від 29.09.2022 № 1/11471-22. В освітньому процесі соціальні потреби учнів з ООП забезпечує асистент учня — соціальний робітник, один із батьків учня або уповноважена ними особа (ст. 26 Закону України «Про повну загальну середню освіту»). Асистентом учня, насамперед, має бути соціальний робітник, який надає базову соціальну послугу супроводу під час інклюзивного навчання, що регламентовано Законом України «Про соціальні послуги». Зміст соціальної послуги та її обсяг для кожного одержувача потрібно індивідуально залежно від результатів оцінювання індивідуальних потреб і зазначають в ІПР. Асистент учня не є педагогічним працівником, його не призначає на посаду керівника закладу освіти, а лише допускає до освітнього процесу для виконання його функцій за умови дотримання відповідних умов (див. шпаргалку). Умови допуску асистента учня до освітнього процесу для виконання його функцій та вимог до нього затверджено наказом МОН від 17.11.2021 № 1236. Інформуйте дітей з ООП про можливість та алгоритм дій для отримання соціальної послуги супроводу під час інклюзивного навчання за рахунок бюджетних коштів (див. пам’ятку). Документи про освіту для дітей з ООП Після завершення здобуття освіти відповідного рівня повної загальної середньої освіти незалежно від форми її здобуття учні з ООП містять документ про освіту відповідного державного зразка. Для дітей з порушеннями інтелектуального розвитку встановлено окремий образок документа (п. 4 п. 1 наказу МОН від 16.10.2018 № 1109). Діти, які мають інтелектуальні труднощі тяжкого та найтяжчого ступеня прояву (порушення інтелектуального розвитку середнього ступеня) після здобуття базової середньої освіти, отримують довідку про закінчення повного курсу навчання (для осіб з більшими інтелектуальними порушеннями) (п. 7 п. 1 наказу МОН від 16.10.2018 № 1109). Після здобуття базової середньої освіти діти з порушеннями інтелектуального розвитку можуть продовжувати навчання у професійних (професійно-технічних) закладах освіти, щоб отримати професію.Повторний курс навчання Повторне здобуття загальної середньої освіти в тому самому класі ЗЗСО допускається не більше одного разу в продовження здобуття початкової чи базової середньої освіти (пп. 2 п. 4 Порядку переведення учнів закладу загальної середньої освіти на наступний рік навчання, затвердженого наказом МОН від 14.07.2015 № 762). Потребу щодо продовження тривалості навчання для учнів, які навчаються в інклюзивних класах ЗЗСО, шукає команда психолого-педагогічного супроводу не пізніше ніж за півроку до завершення навчання — зазначається в протоколі засідання. Це є підставою звернення до ІРЦ для повторної комплексної оцінки розвитку дитини. На підставі висновку про повторну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, виданого ІРЦ, і заяви одного з батьків (іншого законного представника) дитини рішення про продовження тривалості навчання ухвалює педагогічна рада та вводить у дію наказом керівника закладу освіти. Якщо дитина, яка навчається в інклюзивному класі ЗЗСО, не засвоїть навчальні програми, за призначенням уточнення змісту, форм і методів навчання, застосування індивідуального підходу до учня фахівців ІРЦ необхідно розробити рекомендації щодо організації освітнього процесу відповідно до особливостей психофізичного розвитку, визначення індивідуальної освітньої траекторії, за потреби складання. індивідуального навчального плану. Примітка. Складено відповідно до Методичних рекомендацій щодо організації освітнього процесу дітей з особливими освітніми потребами у 2023/2024 навчальному році, що в листі МОН від 31.08.2023 № 1/13094-23що в листі МОН від 31.08.2023 № 1/13094-23що в листі МОН від 31.08.2023 № 1/13094-23

Джерело: https://edirshkoly.expertus.com.ua/10009727#https://edirshkoly.expertus.com.ua/10009727

inclusion_zaklad_osvity_sqe-surge_2023.pdf

Поділитися: